18 sep 7 vragen voor ondernemers die willen groeien
Ik spreek veel ondernemers die als het ware blijven hangen. Hun inkomen ook. Het is sjorren en sleuren, ze raken ontmoedigd.
Doen zij hun werk niet goed? Zijn ze geen goede ondernemers? Natuurlijk wel. Ze zijn echt goed in wat zij doen. Er mist alleen iets essentieels: het Verhaal, het ‘waarom’ is vaak niet duidelijk. Duidelijkheid op dat punt stap 1 van het ondernemen, en die stap hebben zij overgeslagen. Of nooit meer bijgesteld. Zij zijn vooral bezig met WAT zij doen, ook in hun communicatie naar buiten toe.
Wat kunnen de symptomen zijn?
- Je bent vooral bezig met acties uitvoeren, of je rent van het ene netwerk naar het volgende ‘mogelijk-interessant-gesprek’
- Als je vertelt over je onderneming, leidt het niet tot een leuk gesprek
- Je hebt te weinig (trouwe) klanten
- Vrienden weten niet hoe ze jou bij anderen kunnen aanbevelen
- De teksten op je website zitten je niet lekker, maar je weet niet goed hoe je het anders moet doen
- Je raakt een beetje kwijt waarom je het ondernemen ooit leuk vond..
Als jij dit herkent; vraag je dan af of je a. een goed Verhaal hebt en b. of het de juiste snaar raakt. Zowel bij jezelf als bij klanten.
Het gaat niet om je product. Dat kunnen klanten ook bij anderen halen. Het gaat om wat jou uniek maakt, waar jij in gelooft (en klanten zich in herkennen), en om een heldere redenering in je Verhaal.
Emotie en logica. In die volgorde ook.
Wake up call
Maak je Verhaal en zorg dat er toverkracht in zit. Zodat je er weer zin in krijgt en klanten op je af komen.
Het moet betoverend zijn, het moet ‘goed voelen’ (voor jou en voor klanten) en het moet een logica hebben die mensen meteen snappen.
Zie het als een doorstart. Alles wat je tot nu toe hebt gedaan, is nog steeds van waarde. Het is alleen een kwestie van opnieuw verbanden leggen en er een pakkender, aantrekkelijker geheel van maken.
Wanneer voelt het goed?
Dit hangt af van de verwachtingen. Die verwachtingen moet je dus in kaart hebben gebracht. Je gaat immers een relatie aan: jij en je klant.
Waarom kom je zelf liever bij de ene zaak of dienstverlener dan bij de ander? Omdat ‘het goed voelt’.
Een simpel voorbeeld. Als ik een pollepel nodig heb ga ik eerder naar de Hema dan naar Blokker. Niet omdat Blokker per se slecht voelt, maar omdat de Hema meer bij mijn gevoel past, bij mijn identiteit. Als ik een dure laptop wil kopen, wordt dat gevoel nog belangrijker. Zoek ik een kapper of een accountant, idem. Want het gaat mij om vertrouwen en sympathie.
Pluis uit wat jouw specifieke klantgroep wil voelen. Wat ze verwachten, waar ze zich wel of niet bewust van zijn en hoe jij daar antwoord op wilt geven. Het antwoord zit in de emotie en logica van je Verhaal. Zelfs al vertel je dat Verhaal niet, dan nog zullen klanten (moeten) voelen welk gedachten achter al jouw handelingen zitten.
Wat moet er in je Verhaal zitten?
Emotie en logica. Emotie gaat over pijn en verlangen. Logica gaat over de relatie tussen die pijn en verlangen en jouw oplossing. Stel jezelf daartoe volgende vragen:
- Wat doe ik? Beperk dat tot 1 werkwoord!
- Voor wie doe ik het? Maak een uitgebreid profiel van jouw ideale klant. Kijk ook naar de trends en maatschappelijke ontwikkelingen die voor jouw klanten relevant zijn
- Waar zit die klant mee? Wat is diens ‘pijn’
- Waar verlangt je klant naar? Het goede gevoel
- Wat is jouw oplossing? Simpel en kort
- Welk resultaat lever je? Maak het concreet
- Op welke manier wil je ‘beleefd’ worden? Dit moet anders zijn dan bij je concurrenten
Voeg al je antwoorden samen en je hebt je Verhaal. Dit is je basis, je alles. Je zult zien dat je dan precies weet waar je marketing over moet gaan, waar je je klanten vindt, dat je veel leukere gesprekken hebt (die ook zakelijk ergens toe leiden) en dat je bovendien zelf weer lol hebt in het ondernemen.
Zeg maar vast dag tegen het geworstel en maak je op voor groei!
Als je er hulp bij nodig hebt, kun je mijn gratis werkboek ‘Bouwplan’ opvragen. Dat werkboek loodst je er doorheen. Stuur een mail o.v.v ‘bouwplan’ en ik stuur het je toe.
Geen reactie's