Hoe onderscheid je je? - Uitgelichte afbeelding

Hoe onderscheid je je?

Een van de belangrijkste elementen van ondernemerschap is het zoeken naar en definiëren van onderscheidende voordelen. Producten en diensten lijken steeds meer op elkaar, net als de technische of inhoudelijke aspecten. Dus moeten ondernemers andere troeven uit de kast halen om zich van concurrenten te onderscheiden.
Een van die troeven is creativiteit.
Creatief denken. Er leven veel vooroordelen en tegenwerpingen die creativiteit remmen: ‘Je moet het in je hebben’, ‘Als ik er maar de tijd voor kreeg.’. ‘Er is hier toch geen oor voor’, ‘Hebben we al es geprobeerd’, ’Dat werkt toch niet’, ‘Daar zitten klanten heus niet op te wachten dat wij een beetje creatief gaan lopen zijn’.
Maar ondernemerschap is bij uitstek een creatief proces. Je creëert voortdurend: Je ontdekt nieuwe wegen, nieuwe kansen, nieuwe doelgroepen, je lost problemen op inventieve wijze op, je presenteert en promoot nieuwe producten of diensten op een unieke manier, je bedenkt bijzondere diensten en bereikt nieuwe klantgroepen. Ook het bijstellen van de missie, visie en strategie, vraagt om creativiteit.
Dus hoezo ‘Dat werkt toch niet’..? Zónder creativiteit werkt het in ieder geval niet. Dus wees je ervan bewust dat je het a. al doet en b. dat je het nog veel verder kunt ontwikkelen en je concurrenten, en vooral je klanten, versteld kunt doen staan.
Creativiteit als onderscheidend voordeel dus. Maar hoe organiseer en stimuleer je creatief denken, de brandstof voor creativiteit?
Wordt vervolgd!

Geen reactie's

Geef een reactie