Op 24 maart vindt het tweede Cultuurcongres plaats. Geen overbodige luxe voor de cultuur sector. Dit congres richt zich volledig op de zakelijke kant van de sector.
Dit jaar staat de vraag centraal: welke waarde voeg je toe?  Zowel de cultureel-maatschappelijke meerwaarde, de financiële waarde en de publiekswaarde komen aan bod. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen, trends en mogelijkheden om publiek te verbinden en te binden? Het congres biedt inspiratie, netwerk, kennis en praktische handvatten.
Associaties
Ik merk in mijn werk dat culturele organisaties ‘ondernemerschap’ best-nog-wel-vaak associëren met verkopen en winst maken. Dat schrikt af. Zou het niet moeten doen, want wees eerlijk: zonder verkoop besta je niet! Daarnaast gaat ondernemerschap over veel meer dan dat. Het gaat over een naar buiten gerichte houding, over initiatief nemen, over weten wat ‘de markt’ beweegt en wat het publiek zou kunnen verrijken.
Is cultureel ondernemen wezenlijk anders?
Ik vond ergens deze omschrijving: ‘Een cultureel ondernemer is een producent van kunst of cultuur die hiervoor zo veel mogelijk betalend publiek wil interesseren, en tegelijkertijd streeft naar een sluitende exploitatie van de onderneming.’
Vervang de woordjes ‘kunst’ en ‘publiek’ voor iets anders en je hebt een prima richtlijn voor welke organisatie dan ook. Betekent ondernemerschap voor de culturele en sector nu wezenlijk iets anders of niet? Deels wel. Kijk naar de historie. De overheid had een stimulerende taak en financierde navenant. Dat is voorbij. Nu is het ondernemen-wat-de-klok-slaat en dat valt niet mee als het niet in het DNA zit. Het kost tijd.
Tegelijkertijd zit de tijd ook mee…
Een belangrijke ontwikkeling
Mensen zoeken naar manieren om zelf iets bij te dragen aan de duurzaamheid van onze samenleving. Duurzaamheid zit niet alleen in ‘het milieu’, maar ook in cultuur. Cultuur-bewustzijn wordt steeds belangrijker. Je ziet het sterk bij jonge mensen maar het groeit ook bij de oudere generaties.
Deze ontwikkeling gaat niet over geloof of religie, het gaat over een wereldbeeld: we gaan van ik-denken naar wij-denken. Eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de omgeving – in de ruimste zin van het woord. Dit leidt tot meer betrokkenheid en tot meer creativiteit. Beide zijn onmisbaar om naar een gezonde toekomst te kunnen groeien.
Hier ligt een grote taak voor de cultuur sector!
De cultuur sector onderneemt
Hoe neemt de sector deze rol op zich? Door hier – en uiteraard op andere ontwikkelingen – op in te spelen. Ondernemen is immers anticiperen, en het gaat om groeien. Niet per se financieel maar vooral ideologisch. Om dat te kunnen doen is er wel geld nodig en dus is ‘verkopen’ belangrijk.
Een beter woord voor ‘verkopen’ is ‘waarde toevoegen’: het thema van het Cultuur Congres.
Belangrijke vragen voor de cultuur sector zijn:

  • Hoe geven wij praktisch vorm aan onze taak en doelen?
  • Hebben wij een inspirerend verhaal waarmee we ons publiek kunnen binden?
  • Hoe werken wij samen met partners?
  • Hoe innoveren wij?

Deze en andere vragen stellen, met de intentie om er eerlijke en praktisch toepasbare antwoorden op te vinden, is wat cultureel ondernemerschap anno 2016 inhoudt. En het zijn deze vragen die centraal staan bij het Cultuur Congres. Hulde aan Job Gerlings van JMGMarketing die dit congres met zoveel toewijding wederom organiseert.
Ik geef tijdens het congres een workshop over ‘Storytelling’: Hoe maak je een verhaal dat mensen aanspreekt. Zowel medewerkers als publiek. Een verhaal dat gaat over jullie intentie, bestaansnoodzaak en waarde en dat werkt als een magneet.
Kijk op Cultuur Congres en meld je aan!