Koop een parachute en ga erboven hangen - Uitgelichte afbeelding

Koop een parachute en ga erboven te hangen!

Ik interview met regelmaat ondernemers over hun zoektocht naar een onderscheidend verhaal. Ze vertellen even eerlijk over hun fouten als over hun successen.
Dennis Roos en René Dijkhuizen zijn compagnons binnen Solid Flows, document & workflowmanagement solutions. Zij zijn vlak voor de crisis gestart, in 2007.
In dit interview vertelt Dennis Roos over hun zoektocht naar focus en waarom dat zoveel heeft opgeleverd.

Vertel eens iets over het begin. Hoe zijn jullie gestart?
“We werkten als IT’ers in loondienst voor een grote verzekeraar in de digitale archivering. Ons werk was onmisbaar voor zo’n grote organisatie.
We bedachten op een gegeven moment: dat kunnen we zelf ook gaan aanbieden aan kleine ondernemers. Die kunnen onze dienst ook heel goed gebruiken en er was nog niet veel aanbod voor hen op de markt.
Zo gezegd zo gedaan. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel en hoppa! Aan de slag!”
En toen kwam de crisis…

Hoe zijn jullie door de crisis gekomen?
“Viel niet mee. Onze klanten hadden natuurlijk ook last van de crisis. Het werk kwam niet bepaald aanwaaien. Dus we probeerden allerlei andere dingen uit: gingen bijvoorbeeld ook websites bouwen. Nevenactiviteiten die in feite onze kernactiviteit mogelijk moesten maken.

En dat werkte niet?
Nee, het werkte niet. We waren zo aan het versnipperen! Op een dag zeiden we tegen elkaar: “Het roer moet om! Op deze manier gaan we nooit de onafhankelijkheid bereiken die we willen.”

Lag het aan jullie?
Ook. Kijk, of er nu crisis is of niet: je moet als ondernemer weten waar je naartoe wilt. Je moet een duidelijke missie en visie hebben waar je je strategie uit haalt. De crisis heeft ons hoogstens sneller met onze neus op dat feit gedrukt.
We zijn te snel aan de slag gegaan, hadden geen plan. Wel een idee en onze vakbekwaamheid. Maar dat was dus niet genoeg.

Hebben jullie je niche en je focus gevonden?
Ja, die hebben we gevonden. Vanuit onze visie: wij vinden dat techniek bedoeld is om iedereen te helpen. Maar in de IT zit een manco naar eindgebruikers toe. Dat manco is de ‘taal’.
IT’ers spreken ‘Frans’, de eindgebruiker spreekt ‘Nederlands’ en ze verstaan elkaar niet. Daar zit de pijn. En waar pijn is, is behoefte aan een oplossing.
Dus wij zijn in België gaan zitten. Wij tolken als het ware.

Wat hebben jullie klanten nodig?
Onze klanten hebben betaalbare en flexibele oplossingen nodig. Flexibel houdt voor ons ook in: een persoonlijke benadering. Daarom hebben we CloudCompagnon ontwikkeld. Een slim documentmanagement pakket in de cloud, met een abonnements-vorm ipv traditionele dure licenties.
Delen is het nieuwe ‘hebben’ niet waar? Net als Netflix en Spotify bij voorbeeld.
Het is betaalbaar voor de klant, het werkt voor ze én we kunnen het aanpassen naar hun behoefte.

Wat leverde deze nieuwe koers jullie op?
Geld. Dat is belangrijk, zowel privé als zakelijk. Maar de voldoening is net zo belangrijk.
We voegen echt iets toe. Geweldig is dat. Onze klanten zijn enthousiast! Ze besparen tijd, en frustratie (elke dag weer zoeken naar documenten of informatie… grrrr).Daarbij helpen, zodat zij kunnen ondernemen: dat is wat ons drijft.

Welke tips zou je jezelf achteraf geven?
Ok, ik ga even tegen Dennis-2007 praten:
“Dennis jongen, gebruik je hersens. Denk niet na, maar denk voor. Zorg dat je een visie, doel en strategie hebt: als je begint maar ook als je wilt groeien. Denk heel goed na over je ‘gat in de markt’ en over een continue cashflow.
Maar mijn belangrijkste advies is: “Koop een parachute en ga erboven te hangen! Anders zie je niks.”
Tegenwoordig maken we daar bewust elke week tijd voor.
Dus kunnen we alert en innovatief ondernemen. Ja, ik luister wel naar mijn eigen adviezen! 🙂
Je kunt Dennis bereiken via de websites www.solid-flows.com en www.startmetvinden.nl
Social media
SolidFlowsFacebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Dit zijn een paar quotes die ik opvallend vond uit het gesprek:

  • “Om je te kunnen onderscheiden moet je op zoek gaan naar de blinde vlekken in jouw branche. Waarschijnlijk heb je daar zelf ook een handje van. Precies dat moet je grootste kracht worden.”
  • “Als het niet meezit kun je nog harder werken, maar je kunt er beter even boven gaan hangen. Dan zie je namelijk de kansen weer.”
  • “Als ondernemer moet je ook de misschien pijnlijke conclusie: ‘Ik doe iets niet goed’ onder ogen durven zien. Als je dat niet doet, leer je niets.”

 

Geen reactie's

Geef een reactie