Nog even en half Nederland onderneemt. Als ik de berichten en ontwikkelingen beluister en volg, gaat het die kant op. Flexibilisering van de arbeidsmarkt, heet dat.
Deze ontwikkeling doet een beroep op ons creatief vermogen en op onze flexibiliteit als mens.  Hoe profileren we onszelf, wat willen we betekenen? Hoe brengen we onze persoonlijke toegevoegde waarde over? In elk traditioneel sollicitatiegesprek kwamen deze vragen aan bod. Maar dat is (bijna) verleden tijd.
De markt is nu dus zo veranderd dat we keer op keer door dit toegangsproces heen moeten gaan. Of je nu ondernemer bent, freelancer of  flexibele arbeidskracht: voor de meesten van ons geldt – of gaat gelden – dat we steeds weer moeten ‘solliciteren’. En onszelf bewijzen.
Ik zie veel mensen daarin een belangrijke fout maken: ze vertellen wat zij doen. Ze praten over hun eerder opgedane kennis, ervaring en vaardigheden. Maar het gaat om het verhaal van nu, en straks. Dat verhaal moet gaan over waar jij in gelooft, wat jij voor je ziet en voor wie. Wat je kunt en weet, is pas in tweede instantie van belang.
Duik erin

Als je weet waar jij het voor doet en wat jij wilt bijdragen aan een groter geheel, kom je dieper. En verder. Dus spring niet, maar duik! Verdiep je in je verhaal. Want door het half te doen, val je plat op je buik.