De logica van Storytelling

Hoe nemen we beslissingen, op basis waarvan kiezen we voor iets? Onderzoek wijst uit dat het vooral onze emoties zijn die onze keuzes bepalen. Onze logica en ratio is vooral op zoek naar bevestiging van de wat we emotioneel al als ‘goed’ of ‘niet goed’ hebben gekwalificeerd. Storytelling raakt onze emotie. Als je dat eerst weet te raken, kunnen logica en feiten de cirkel rond maken.

Storytelling is hot. Maar we doen het als mens al eeuwen, elke dag. Niks nieuws dus. Wat wèl nieuw is, is het besef dat als je het bewust inzet, je je invloed vergroot. Verhalen worden immers goed onthouden én doorverteld omdat ze onze emoties raken. Verhalen zorgen voor verbinding. Kale feiten doen dat niet.

Kernboodschap

Er is altijd eerst een kernboodschap, een missie & visie: Waarom? Voor wie? Wat is de pijn en wat is het verlangen? Wat is het probleem en wat is het doel, de oplossing?

Hoe zorg je ervoor dat je zo’n kernachtige (en waarachtige) boodschap hebt, dat mensen daar bij willen zijn, zichzelf daarin herkennen? Heb je dit helder? Kan je in een paar zinnen zeggen waar het om gaat?

Illustreer dat met storytelling

Leer vervolgens hoe je je kernboodschap illustreert met verhalen, met voorbeelden. En hoe je steeds kunt variëren en afstemmen op de situatie en je publiek.

Met Storytelling blaas je leven in je presentatie, marketing, visie, strategie of statement. Een goed verhaal schetst direct een concreet beeld van de situatie, waardoor het binnenkomt bij je publiek. Hoe authentieker en menselijker, hoe groter de impact!

.

Drie stappen in storytelling coaching

Stap 1: Wat is je kernboodschap? (Wat is de noodzaak en voor wie?)

Stap 2: Welke anekdotes illustreren dat? (En hoe maak je daar pakkende verhalen van?)

Stap 3: Hoe maak en vertel je die verhalen? (Hoe zorg je voor interactie?)

Wat heb je dan?

  • Nooit meer zoeken naar woorden als mensen vragen wat je doet of beoogt: je hebt een korte kernboodschap met daarin een helder waarom & waarheen.
  • Meteen weten hoe je dat kracht bijzet omdat je een eigen verhalen ‘bibliotheek’ hebt, die je à l’improviste kunt inzetten (in gesprekken, op een podium, in marketing).
  • Op gevoelsniveau binnenkomen omdat je weet hoe je verhalen op zo’n manier vertelt dat mensen blijven luisteren (of lezen) en zich aangesloten voelen bij jou of je bedrijf.

Kortom: je vergroot in 3 stappen je impact en weet mensen te beroeren en vervolgens te activeren.

Tel uit je winst!

Stuur een mail voor meer informatie.

Foto van ebook 'Storytelling' door Dorine Mobron en Maria Menger

STOP MET OVERTUIGEN EN BEGIN MET STORYTELLING:

5 sleutels voor een pakkend verhaal.