Wat heb je aan een mooi bord als het leeg is?

De corona-aanpassingen vliegen ons om de oren. Dat is mooi. We moeten immers meebewegen en inventief zijn. Zeker nu (voeg ik er ook maar even aan toe). Niet alleen zakelijk maar ook privé moeten we nu van alles opnieuw uitvinden.

Koffie drinken samen? Even Skypen. Geen WC papier? Koop baby billendoekjes. Ook uitverkocht? Snij je keukenrol in tweeën (zoals Lubach laatst suggereerde). En sporten, dat kan ook door de trap op en af te rennen, zoals een vriendin van mij nu dagelijks doet met haar kinderen.

Het vraagt allemaal wel de nodige voorwaartse energie en dat valt niet altijd mee.

In de ‘re-design’ gesprekken (hoe pas ik mijn diensten nu aan) die ik voer met klanten bemerk ik bij sommigen dat ze moeite hebben om hun creativiteit aan te boren. Dat begrijp ik heel goed. Ze zijn nog wat verdoofd door de shock, hebben last van grote zorgelijkheid of zijn vooral bezig met crisismanagement. Creativiteit vraagt om ruimte in je hoofd en dat voelen zij nu (nog) niet. De urgentie om íets te doen wel.

De vragen die ik nu krijg:

1.    Hoe blijft mijn onderneming in beeld? Onderliggend: is het überhaupt wel gepast en zo ja; wat zeg ik dan?

2.    Waar is nu behoefte aan? Onderliggend: wat heeft mijn onderneming nú te bieden?

In beeld blijven?

Natuurlijk kun je online naar buiten treden. Het bedrijf moet immers zoveel mogelijk door kunnen draaien. Maar luister vooral ook naar de behoefte, als je die voelt, om even niet te bewegen. Misschien vind je het nog niet kies. Of ben je als bedrijf (en persoonlijk) vooral met jezelf en de directe omgeving bezig.

Wees maar even stil. Het is heel ‘normaal’ om deze nieuwe werkelijkheid en de zorgen die daarbij komen, rustig tot je door te laten dringen. Te voelen. Te verwerken.

Als je er klaar voor bent om naar buiten te treden, wat communiceer je dan?

In ieder geval niets in de trant van business as usual. Je kunt iets zeggen over de corona crisis. Als je dat te direct vindt, vertel dan wat het met je doet of hoe je leven er nu uitziet, of over de mooie gevolgen hier en daar en wat dát betekent in het licht van een relevant thema voor je klanten.

Daarna kun je wellicht gaan nadenken over wat je gaat doen om je klanten op een passende en nieuwe wijze toch van dienst te zijn. En daarover communiceren. Want nu is niet alleen jouw bord leeg, of leger. Dat van je klanten ook. 

“Let this distract you”

Zelf voelde ik ook weken lang de sterke behoefte om stil te zijn. Vorige week las ik een citaat dat indruk op me maakte. Het gaat over het verwerkingsproces waar we nu, al dan niet bewust, inzitten:

“Our essential mental shifts require humility and patience. Focus on real internal change. These human transformations will be honest, raw, ugly, hopeful, frustrated, beautiful, and divine. And they will be slower than keener academics are used to. Be slow. Let this distract you. Let it change how you think and how you see the world. And so, may this tragedy tear down all our faulty assumptions and give us the courage of bold new ideas.” (door Aisha S. Ahmad – professor politieke wetenschappen aan de University of Toronto)

Wat heeft je onderneming nu te bieden?

Hoe wrang het misschien ook klinkt, we zullen er ook een beetje aan gaan wennen. Deze situatie duurt immers nog wel even. En dan ontstaan er weer behoeftes waar jij op kunt anticiperen. Behoeftes die misschien zelfs zullen blijven. Want hoe het wórdt, weet niemand nog.

Die nieuwe behoeftes moet je wel zíen. En vertalen in mogelijkheden.

Dus wat heeft je onderneming te bieden? Veel. Alleen misschien niet meer precies hetzelfde product of dienst. Of niet meer op dezelfde manier geleverd. Getuige de mooie ideeën en aanpassingen die langskomen, soms zelfs minimaal maar met een groot effect.

Hoe kom je op nieuwe ideeën?

Het krijgen van een idee heeft te maken met nieuwe verbanden leggen. Daar kunnen duizenden ideeën uit voort komen. In de doe- of overlevingstand is hiervan maar een klein deel zichtbaar. Het is daarom in de eerste plaats nodig dat je jezelf openstelt voor alle mogelijkheden die er zijn. Met andere woorden: je moet het willen, of eraan toe zijn. Dus ga even na bij jezelf of dat zo is.

Hier een paar vragen die ik aan jou zou stellen:

·     Wat zie je anderen doen? Kan ook in een heel andere branche zijn. Wat inspireert je daarin?

·     Welk gevoel geef je je klanten doorgaans? In welke behoefte voorzie je (nog even los van wát je verkoopt)? Is dat gemak? Veiligheid? Gevoel van ‘ertoe doen’? Ik denk dan altijd weer aan een uitspraak van Freddy Heineken: “Ik verkoop geen bier. Ik verkoop gezelligheid.”

·     Is dat gevoel, de behoefte, nu wezenlijk anders? Misschien niet eens. Kan zijn dat er maar een kleine verschuiving in zit. Wel slim om dat bij een paar trouwe klanten te polsen.

·     Hoe kan je je product of dienst in de kern behouden, terwijl je toch voorziet in een (nieuwe) behoefte? Denk aan de vele restaurants dat nu thuis bezorgen en aan al die diensten die nu online worden aangeboden. Geen killer-ideas misschien maar het werkt mooi wel! Ander voorbeeld is een binnenhuis architectenbureau dat nu via de webcam meedenkt met klanten bij het herinrichten van hun huis zodat ouders en kinderen slimmer thuis kunnen werken.

Blijf bij je kern

Nog even over die laatste vraag. Je hoeft niet álles om te gooien. Blijf bij je core business maar ga even terug naar de basis daarvan, naar de visie en missie. Zoek van daaruit naar slimme en haalbare oplossingen en wees creatief (schuw ‘gekke’ ideeën niet want daar zit vaak een mooie kern in).

En hoe lang doe je dan met de herijking van je business? Dat kan nog wel eens langer zijn dan de crisis waar we nu inzitten, zal duren. Je hebt immers bijgestuurd in een situatie waar geen terugweg meer van is.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.