De kracht van creatief denken - Uitgelichte afbeelding

De kracht van creatief denken

Een ondernemer is op altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Met een open blik naar de buitenwereld en een antenne voor kansen en mogelijkheden. In de eerste plaats om te onderzoeken en te creëren en vervolgens te produceren. Het gaat daarbij om het klassieke model van vraag en aanbod.
Voor creatieve ondernemers geldt hetzelfde. Met een verschil: wat zij creëren, daar is (meestal) niet om gevraagd. Indirect misschien wel. Maar ze voorzien niet in directe klantvragen. Daarom moeten zij in sterkere mate niet alleen hun aanbod creëren, maar ook de vraag. Dat roept om creativiteit.
Het mooie is dat het artistieke proces om vaardigheden en kwaliteiten vraagt die ook nodig zijn in het ondernemerschap. Denk aan doorzettingsvermogen, autonoom en initiatiefrijk kunnen zijn. Het artistieke proces vraagt om creatieve vaardigheden zoals waarnemen, associëren, uitstellen van je oordeel, verbinden en divergeren. Ook dit zijn vaardigheden die ondernemers nodig hebben om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen en op verrassende manier aan de man te brengen.
Als creatieven zich hiervan bewust zijn, zullen ze ook succesvoller zijn in hun ondernemerschap. En dan wordt ondernemerschap een bewuste keuze, en niet alleen een noodzakelijk kwaad. Dit bewustzijn helpt in de ontwikkeling op dit gebied, zonder het artistieke proces te verliezen.
Wacht even… dit geldt ook voor andere ondernemers. In hoeverre zijn zij zich ervan bewust dat hun creatief denkvermogen hun succes kan vergroten? Hoe vaak blijven zij hangen in een oplossing die meer van hetzelfde is? Zien ze niet dat samenwerken met niet voordehandliggende partners veel kan opleveren. Of bedenken ze nèt niet die toevoeging die ze onderscheidt van concurrenten?
Kortom: creativiteit is onmisbaar. En iedere ondernemer kan het, of kan het (nog beter) leren. Of je nu kleding of portretten verkoopt, of je huizen ontwerpt of ze metselt. Dit geldt voor iedereen die zelfstandig opereert op de markt.

Geen reactie's

Geef een reactie