Ken de trends en wees spekkoper - Uitgelichte afbeelding

Ken de trends en wees spekkoper

Problemen creatief oplossen en innovatief zijn in bv productontwikkeling: het is essentieel voor iedere ondernemer en organisatie.
De stap die daaraan vooraf gaat is: weten wat er om je heen gebeurt.
Wat zijn de ontwikkelingen, de trends, de behoeftes? En hoe kun je daar op inspelen? Als je dat te pakken hebt, boek je succes. En als je dan óók nog eens weet voor welke trends en ontwikkelingen jouw specifieke klanten gevoelig zijn, en je speelt dáár op in; dan ben je spekkoper.
Hier zijn een paar trends die van betekenis zijn. Vertaal ze eens naar jouw business. Doe je er al iets mee? je er misschien meer mee doen?
Bijvoorbeeld: “Gebruiken is het nieuwe hebben.” Het gaat steeds meer om ‘toegang hebben tot..’, in plaats van bezitten. Wat kenmerkt klanten van vandaag en morgen?

  1. Ze zijn altijd connected.
  2. Hebben een mening en delen deze (negatief maar ook positief).
  3. Vertrouwen is belangrijk.
  4. Authenticiteit is belangrijker dan autoriteit.
  5. Streven naar duurzaamheid is vanzelfsprekend.
  6. Zij verwachten direct en op eigen moment toegang tot een dienst of product.
  7. Negeren advertenties maar gaan zelf op zoek naar info/ervaringen van andere klanten.
  8. Zoeken zelf uit of de prijs redelijk is door te vergelijken op internet.
  9. Verwachten een persoonlijke benadering, zowel in product (custumizing) als in interactie met leveranciers of producenten
  10. Privé en werk zijn meer en meer geïntegreerd.
  11. Cultuur is belangrijk en staat voor ‘sociaal’.
  12. ‘Kopen met je ogen’. Beeld is belangrijker dan tekst.

Natuurlijk gaan sommige van deze kenmerken vooral op voor de jongere generaties. Maar zelfs
de oudere generaties gaan er voor een aardig deel in mee. Wiens oma of schoonvader heeft er bv geen mobieltje of een laptop waarmee ze steeds online zijn, al zullen ze er misschien geen Spotify op hebben.
Als je nu bovenstaande trends zo bekijkt … waar speel jij dan op in? Welke gaan vooral voor jouw klanten op? En heb je het ze wel eens gevraagd?
Een voorbeeld. Ik sprak met een binnenhuisarchitect. Zijn probleem was dat klanten weliswaar tevreden zijn, maar er kwamen te weinig vervolgopdrachten van diezelfde klanten. Zat hij wel in de juiste vijver te vissen?
We zijn naar de ontwikkelingen in de maatschappij en de trends. Wat kon hij daarmee?
Steeds meer mensen werken (deels) thuis.
Trend 3: Thuis werken vereist vertrouwen van de werkgever.
Trend 5: Op kantoorgebouwen wordt bespaard en er wordt minder auto gereden.
Trend 10: Privé en werk lopen meer door elkaar.
De binnenhuisarchitect is hier op in gaan spelen en heeft zelfs nog meer trends dan alleen die 3 aangeraakt. Hij is thuiswerkplekken gaan inrichten of aanpassen. Maatwerk want iedereen werkt én woont anders (customizing). Zijn klanten zijn ZZP’ers, medewerkers maar ook hun werkgevers (die ook veel belang hebben bij een medewerker die thuis efficiënt en gezond kan werken). En als klap op de vuurpijl: de thuiswerkers hadden hem als een prettige en goede architect ervaren en dat leverde hem ook veel vervolgopdrachten op in de rest van het huis.
Hoe kan jij of jouw organisatie de trends en ontwikkelingen beter gebruiken? En denk niet alleen aan je producten maar ook aan je omgang met klanten. Customizing bijvoorbeeld, dat kun je toepassen in een persoonlijk productaanbod maar ook in gedrag: iedere klant is een individu en dat laat je hem voelen.
Al die trends en bewegingen in de maatschappij; zorg dat je aansluit. Dat is mijn credo.

Geen reactie's

Geef een reactie